Bækmark & Kvist

Med koldt, vådt og til tider glat vejr in mente, skal vi gøre, hvad vi kan for at undgå skader og faldulykker. Skulle uheldet ske, hvad skal du så gøre som grundejer?

Langt de fleste grund- og boligejere forstår, at det er deres ansvar at rydde for sne og sørge for tørt underlag, der minimerer risikoen for at glide eller falde.

Alligevel sker der desværre faldulykker, som volder personer smerte eller tingskader. Hvordan håndterer du denne situation, hvis du er virksomhed eller boligforening?

Kort om reglerne for vinterbekæmpelse for grundejere

Fortov og udearealer skal ryddes for sne, hvorefter der saltes eller spredes grus eller sand. Dette skal ske snarest muligt efter snefald. Så langt så godt.

’Snarest muligt’ har én betydning, men det kan forekomme anderledes i praksis. I gældende retspraksis kan du forvente, at der sker vinterbekæmpelse mellem kl. 07.00 – 22.00. Men for boligforeninger og boligkomplekser kan beboerne have større forventninger til vinterbekæmpelse.

Hvordan bør boligforeninger og virksomheder bekæmpe vinteren?

For at have jeres på det rene, kan I gøre visse praktiske ting, når I bekæmper vinteren.

Hos Bækmark & Kvist anbefaler vi:

Sagt med andre ord; det er en rigtig god idé at have det fulde overblik over, hvordan jeres vinterbekæmpelse foregår. Dette hjælper, når ansvaret skal placeres, hvis der skulle ske uheld.

Hvad nu hvis uheldet sker?

Selvom der ryddes og saltes, kan man selvfølgelig være uheldig at falde. Det er altid grundejerens ansvar, at der er ryddet – også selvom arbejdet foretages af en ekstern person eller virksomhed.

Det er dog den skadelidte, der skal rejse erstatningskrav, hvis der sker uheld. Og det er også den skadelidte, som har bevisbyrden for, at vinterbekæmpelsen har været mangelfuld.

Som boligforening eller virksomhed kan I hjælpe den skadelidte

Når skaden er sket, skal årsagen til uheldet selvfølgelig findes. Årsagen kan være et hændeligt uheld. Derfor bør man undersøge om boligforeningen eller virksomheden er ansvarlig. Det er derfor oplagt, at I som boligforening eller virksomhed imødekommer den skadelidtes forklaring.

Hos Bækmark & Kvist anbefaler vi:

Både grundejer og skadelidte skal efterfølgende melde skaden til deres forsikring.

Hvem bærer ansvaret?

Selvom det er nærliggende at tro, at boligforeninger og virksomheder altid bærer skylden, når der sker skade pga. manglende vinterbekæmpelse, er det ikke tilfældet.

Derfor er det rigtig vigtigt, at der indsamles nødvendig dokumentation, før der kan argumenteres for, hvis skyld det er. Ud fra de indsamlede informationer træffes en afgørelse.

Har du spørgsmål, er du i tvivl eller usikker på jeres vinterbekæmpelse?

Retfærdigheden skal selvfølgelig sejre, og vi ønsker ikke, at nogen kommer til skade grundet glatte udearealer. Er du i tvivl om, hvorvidt I har styr på jeres procedurer, når det kommer til vinterbekæmpelse, tager vi gerne en uforpligtende samtale med jer.

Bækmark & Kvist, uvildig rådgivning om forsikring